تاثير عدم مديريت زمان افت تحصيلي در سال کنکور


افت تحصيلي در سال کنکور، داستاني غم‌انگيز است که بسياري از دانش‌آموزان و خانواده‌ها را درگير خود کرده است. اما اين داستان هميشه پاياني غم‌انگيز ندارد. در اين مقاله با ارائه راه‌حل‌هاي نوين و خلاقانه به دانش‌آموزان کمک مي‌کنيم تا بر اين چالش غلبه کرده و طعم شيرين موفقيت را در کنکور بچشند. با ما همراه باشيد تا پاياني خوش براي اين داستان غم‌انگيز رقم بزنيم.


آخرين سال تحصيلي که به‌پايان مي‌رسد، دانش‌آموزان در تب‌وتاب کنکور و آمادگي براي طرح نقشه راه شغلي خود هستند. آن‌ها روياي کسب رتبه برتر را در سر دارند تا بتوانند دوره تحصيلي خود را در بهترين دانشگاه‌هاي کشور بگذرانند.


دستيابي به اهداف و آرزوهاي دانش‌آموزان، گاهي با موانع و مشکلاتي روبه‌رو است؛ افت تحصيلي در اين دوره، يکي‌ از بدترين اتفاقاتي خواهد بود که دانش‌آموزان مي‌توانند تجربه کنند.


گاهي دانش‌آموزاني با ميانگين معدل و بهره هوشي بالا نيز در اين گرداب، غرق مي‌شوند و آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري را متحمل مي‌شوند.


تا کنون به اين موضوع فکر کرده‌ايد که چه عواملي باعث افت تحصيلي در سال کنکور مي‌شود؟ و آيا راهکارهايي براي جلوگيري يا جبران آن وجود دارد؟


در اين مطلب قصد داريم پرده از اين راز برداريم و راهي براي بهبود روند تحصيلي دانش‌آموزان کشف کنيم.


عوامل فردي موثر در افت تحصيلي دانش‌آموزان کنکور سراسري


کنکور به‌خودي خود، دلهره‌آور و استرس‌زا است و دانش‌آموزان اضطراب و نگراني مفرطي را در برگزاري اين آزمون تجربه مي‌کنند. افت تحصيلي در اين دوره، تبعات سنگيني را به‌بار مي‌آورد؛ از اين‌رو با آگاهي از علل و عوامل به‌وجودآورنده آن، مي‌توان از اين اتفاق، جلوگيري کرد.


دلايل متعددي مي‌توانند در اين موضوع دخيل باشند و دانش‌آموزان را با شکست روبه‌رو کنند؛ به‌منظور آشنايي با اين عوامل در ادامه به تشريح آن‌ها مي‌پردازيم.


تنبلي


افت تحصيلي با تنبلي، آغاز مي‌شود؛ به‌تعويق انداختن مطالعه کتاب‌ها، انجام‌ندادن تمرينات و ممانعت از تست‌زني، تسلط بر دروس را براي دانش‌آموزان دشوار مي‌کند.


گاهي تنبلي براي رفتن به کلاس‌هاي آموزشي، فرصت يادگيري بيشتر مطالب را از آن‌ها مي‌گيرد و زمينه افت تحصيلي را فراهم مي‌سازد. دانش‌آموزان در سال کنکور بايد جديت بيشتري به‌خرج دهند و از تنبلي و تعلل دوري کنند تا بتوانند نتيجه مطلوبي در مهم‌ترين آزمون زندگي خود کسب کنند.


عدم مديريت زمان


نداشتن مديريت در زمان و برنامه‌ريزي دقيق و اصولي، مي‌تواند آسيبي جدي به روند تحصيلي دانش‌آموزان وارد کند. دانش‌آموزان با تصور اين‌که زمان کافي براي درس‌خواندن را دارند، از انجام تکاليف و مطالعه دروس طفره مي‌روند و به ‌اين صورت روند تحصيلي خود را به‌خطر مي‌اندازند.


عدم مديريت زمان، به‌مرور افت تحصيلي را رقم مي‌زند و دستيابي به اهداف و آرزوهاي دانش‌آموزان را از بين مي‌برد.


اعتمادبه‌نفس بيش‌ازحد


جاي هيچ شکي نيست که اعتمادبه‌نفس، نقش موثري در بهبود روند تحصيلي دانش‌آموزان دارد؛ اما اعتماد‌به‌نفس بيش‌ازحد، مي‌تواند نتايج نامطلوبي را رقم بزند.


برخي از دانش‌آموزان تصور مي‌کنند بيشتر و بهتر از اساتيد و معلمان خود مي‌دانند و نيازي به آموزش و يادگيري ندارند؛ غافل از اين‌که دچار اعتمادبه‌نفس کاذب شده‌اند و اشتباه بزرگي را مرتکب مي‌شوند.


بهتر است زماني را براي يادگيري مجدد موضوعات مختلف اختصاص دهيد و جزئيات کوچک و مهم را کشف کنيد.


عدم پشتکار


موفقيت، بدون پشتکار و تلاش مداوم، محقق نخواهد شد؛ بنابراين براي دستيابي به اهداف و آرزوهاي خود، بايد تلاشتان را مضاعف کنيد. داشتن پشتکار، مسير را لذت‌بخش و آسان‌تر خواهد کرد و کسب نتيجه مطلوب را در پي خواهد داشت.


عدم پشتکار و تلاش‌هاي مستمر، دانش‌آموزان را با روند افت تحصيلي روبه‌رو مي‌کند؛ بدون شک موفقيت درصورتي دست‌يافتني خواهد شد که تلاش و پشتکاري مثال‌زدني داشته باشيد.


کسب رتبه برتر کنکور، مستم تلاش مستمر و پايدار خواهد بود و مطالعه‌هاي نامنظم و پراکنده، نمي‌تواند مفيد واقع شود. زمان طلايي آزمون سراسري کنکور محدود است و دانش‌آموزان بايد نهايت تلاش خود را در اين بازه زماني، به‌کار گيرند


دانش‌آموزاني که درک صحيحي از خواسته و هدف خود ندارند، پشتکار و تلاش مستمري نيز نخواهند داشت، آن‌ها بسيار احساسي و هيجاني شروع مي‌کنند و در ميانه راه، از مسير خارج مي‌شوند و افت تحصيلي را تجربه مي‌کنند.


عدم هدف‌گذاري


عدم هدف‌گذاري مشخص در آزمون کنکور، مي‌تواند خستگي و نااميدي را به دانش‌آموزان القا کند و به افت تحصيلي منجر شود. بدون روشن‌کردن اهداف و خواسته‌هاي خود، وارد اين مسير نشويد؛ چرا که نتيجه‌اي جزء شکست نخواهد داشت.


افرادي که بي‌هدف در آزمون کنکور شرکت کرده‌اند، سردرگم و بدون‌انگيزه هستند، گاهي با مطالعه‌هاي افراطي دچار خستگي و دل‌زدگي مي‌شوند و گاهي با فاصله‌هاي مداوم، از مسير دور و منحرف خواهند شد.


دقت داشته باشيد که هدف‌گذاري، انگيزه و اشتياق را در دانش‌آموزان ايجاد مي‌کند و روند تحصيلي آن‌ها را نيز، بهبود مي‌بخشد و باعث مي‌شود موفقيتي بزرگ را تجربه کنند.


ترس و اضطراب


برخي از دانش‌آموزان، جرات روبه‌رو‌شدن با ضعف‌ها و کاستي‌هاي خود را ندارند و به‌جاي حل مشکلات خود، آن‌ها را به زمان ديگر موکول مي‌کنند. گاهي دانش‌آموزان در يادگيري يک درس يا مبحث مشخص، ضعف نشان مي‌دهند؛ اما به‌جاي تلاش بيشتر و استفاده از منابع مختلف در جهت کسب مهارت، فرار را ترجيح خواهند داد.


دانش‌آموزان با فرار، زمان محدود کنکور را از دست مي‌دهند؛ همچنين از آن‌جايي ‌که، تمامي دروس اختصاصي و عمومي در محاسبه حد نصاب نمره کنکور موثر هستند، دانش‌آموزان بايد بر ترس و اضطراب خود غلبه کنند و براي برطرف‌کردن نقاط ضعف خود اقدامات لازم را انجام دهند.


علاوه‌بر اين، عدم رفع مشکلات درسي و فرار از آموزش و يادگيري، تاثيري مستقيم در کاهش اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان خواهد داشت و اعتمادبه‌نفس پايين، عملکرد ضعيف و افت تحصيلي دانش‌آموزان را در پي خواهد داشت.


عوامل حواس‌پرتي


عوامل حواس‌پرتي نيز نقشي پررنگ در افت تحصيلي دانش آموزان در سال کنکور دارد؛ چرا که تمرکز و انگيزه را در دانش‌آموزان از بين مي‌برد و افت تحصيلي را رقم مي‌زند.


علاقه شديد نوجوانان به تکنولوژي و فضاي مجازي، کاملا مشهود است؛ از اين‌رو استفاده از اين وسايل مي‌تواند زمان زيادي را از دانش‌آموزان بگيرد و حواس آن‌ها را از درس و اهميت آزمون دور کند.


عوامل حواس‌پرتي باعث مي‌شوند دانش‌آموزان، زمان بسياري را از دست بدهند و به اين صورت، انجام فعاليت‌هايشان، به تعويق بيافتد؛ در نتيجه با استرس و اضطراب روبه‌رو شوند.


همچنين درس‌خواندن در فضاهاي شلوغ با وجود تلويزيون، کنسول‌هاي بازي و … نيز مي‌تواند حواس دانش‌آموزان را از درس‌خواندن پرت کند؛ بنابراين فضايي آرام را به درس‌خواندن اختصاص دهيد تا بتوانيد نتيجه‌اي مطلوب به‌دست آوريد.


منابع درسي نامناسب


اهميت ويژه آزمون کنکور باعث شده است، منابع مطالعاتي بسياري به بازار عرضه و در اختيار دانش‌آموزان قرار گيرد. گاهي دانش‌آموزان بدون آگاهي و ارزيابي سطح دانش خود، اقدام‌ به استفاده از منابع مطالعاتي مختلف مي‌کنند.


بر اين اساس ممکن است سطح منابع انتخابي دانش‌آموزان، بالاتر يا پايين‌تر از سطح علمي آن‌ها باشد؛ از اين‌رو علاوه‌بر اين‌که تاثيري در بهبود روند تحصيلي دانش‌آموزان ايجاد نمي‌کند، موجب بي‌علاقگي و دل‌زدگي از موضوع مربوطه نيز مي‌شود.


اين موضوع مي‌تواند در افت تحصيلي دانش‌آموزان تاثيري مستقيم و پررنگ داشته باشد؛ بنابراين مستم تحقيق و بررسي بسياري خواهد بود.


عدم عزت نفس


عدم عزت نفس، باورها و توانمندي‌هاي شما را فلج مي‌کند، در رشد و موفقيت شما اختلال ايجاد خواهد کرد و باعث مي‌شود افت تحصيلي و شکست در انتظار شما باشد.


افرادي که عزت نفس بالايي دارند با اطمينان به‌سوي اهداف خود قدم برمي‌دارند و براي پيشرفت‌هاي بيشتر و بهتر آماده مي‌شوند.


از اين‌رو بايد پيش‌از هر اقدامي، عزت نفس خود را تقويت کنيد و با باور به توانايي‌هاي خود، مسير رسيدن به اهداف و آرزوهايتان را استارت بزنيد.


عادات بدخواني


شايد عجيب به‌نظر برسد؛ اما يکي از دلايل افت تحصيلي در سال کنکور، عادات بد مطالعه و درس‌خواندن دانش‌آموزان است. خواندن‌هاي پراکنده، استراحت‌هاي بيش‌از اندازه يا مطالعات طولاني و کسل‌کننده مي‌توانند کيفيت مطالعه و درس‌خواندن دانش‌آموزان را پايين بياورد.


سعي کنيد برنامه‌اي منظم، متناسب با توانايي‌هاي خود بچينيد و عادات درست مطالعه را در خود پرورش دهيد. مطالعه کتاب‌هاي غير درسي و مورد علاقه نوجوانان، مي‌تواند عادت مطالعه را در آن‌ها ايجاد کند.


يک عادت اشتباه، مطالعه در زمان نامناسب يا استفاده از روش‌هاي نادرست، مي‌تواند دانش‌آموزان را به افت تحصيلي در مهم‌ترين مقطع تحصيلي خود، دچار کند.


عدم علاقه


گاهي دانش‌آموزان به‌ دليل عدم علاقه به يک کتاب يا موضوع خاصي از يک درس، از يادگيري و مطالعه آن سر باز مي‌زنند و يک ريسک بزرگ را به‌جان مي‌خرند.


گاهي عدم علاقه به يک موضوع يا دروس خاص، در اثر بي‌توجهي به‌وجود مي‌آيد؛ ممکن است زماني را براي يادگيري آن اختصاص دهيد و علاوه‌بر يادگيري و مهارت، به آن علاقه‌مند شويد.


عدم علاقه به دروس مختلف و عدم مطالعه و يادگيري، افت تحصيلي و شکست و ناکامي در آزمون کنکور را در پي خواهد داشت.


عدم پشتيباني


حساسيت و اهميت اين دوره کاملا مشهود است؛ از اين‌رو دانش‌آموزان به حمايت و پشتيباني خانواده و افرادي که اين مسير را با موفقيت طي‌کرده‌اند، نياز خواهند داشت.


استفاده از تجربيات ديگران، مي‌تواند تکرار اشتباه‌هاي مرسوم دانش‌آموزان را حذف کند؛ بنابراين نبود يک راهنما يا مربي در اين مسير، مي‌تواند سردرگمي و اضطراب را در دانش‌آموزان تشديد کند و زمينه افت تحصيلي را فراهم سازد.


ارتباطات ناسالم


نقش گروه دوستان و هم‌سالان در اين دوره، بسيار پررنگ است. عموما دانش‌آموزان بيشترين تاثير را از دوستان و هم‌سالان خود مي‌گيرند؛ بنابراين آن‌ها مي‌توانند آينده شما را به‌خطر بيندازند يا آينده‌اي روشن براي شما بسازند.


دوستاني که به درس و مدرسه اهميتي نمي‌دهند و شما را به عدم مطالعه و عدم شرکت در کلاس‌هاي متنوع آموزشي تشويق مي‌کنند، دل‌سردي و افت تحصيلي شما را رقم مي‌زنند.

راهنماي جامع ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمي کاربردي کوهبنان

راهنماي جامع ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمي کاربردي کردکوي

راهنماي جامع ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمي کاربردي کرمانشاه

راهنماي جامع ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمي کاربردي کبودر آهنگ

راهنماي جامع ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمي کاربردي کلاردشت

راهنماي جامع ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمي کاربردي نيشابور

راهنماي جامع ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمي کاربردي اراک

دانش‌آموزان ,تحصيلي ,مطالعه ,کنکور ,مي‌تواند ,آن‌ها ,تحصيلي دانش‌آموزان ,روند تحصيلي ,خواهد داشت ,آزمون کنکور ,اختصاص دهيد ,روند تحصيلي دانش‌آموزان
مشخصات
آخرین مطالب این وبلاگ
آخرین جستجو ها